
Zapratite nas: 🇫
Za studente
ECTS: 120
Trajanje studija: 4 semestra (2 godine)
Stručni naziv: magistar/magistra teologije (mag. theol.)
Početak nastave: Listopad 2024.
Diplomski studij protestantske teologije namijenjen je podjednako onima koji su ranije završili prijediplomski studij teologije, kao i onima koji su diplomirali na drugim područjima. Podrobnije se obrađuju pojedina područja kršćanske teologije, uključujući biblijsku teologiju Staroga i Novoga zavjeta, povijest teologije te pitanja suvremene teologije. Nastavni program također uključuje i kolegije o pojedinim kršćanskim denominacijama, drugim abrahamovskim religijama te o religijskim tradicijama dalekog istoka. Kao i na prijediplomskom, vodeća ideja diplomskog studija protestantske teologije je razvoj sposobnosti konstruktivnog i kritičkog mišljenja te vještine akademskog i publicističkog pisanja.
Povrh svega toga, diplomski studij Protestantska teologija pokazuje se i kao najbolja opcija za studente čije kvalifikacije stečene na pojedinim teološkim ustanovama nisu valjano priznate u hrvatskom visokoškolskom sustavu, pa im upis na ovaj studij omogućava da “nadograde” svoje postojeće obrazovanje i steknu valjanu diplomu.
Kako bi se studentima omogućilo da svoje obveze ispunjavaju paralelno s postojećim radnim odnosom, studij je moguće upisati redovno ili izvanredno.
Izvedbeni plan za diplomski studij u akademskoj godini 2023./2024. možete pronaći ovdje (PDF).
Osobe koje nisu završile prijediplomski studij Protestantska teologija, već drugi prijediplomski studij humanističkog ili društvenog područja, imaju obvezu polaganja razlikovnih ispita prema dinamici koju propiše Vijeće studija.
Više o razlikovnoj godini u nastavku:
Razlikovna godina predviđena je za osobe koje bi željele upisati diplomski sveučilišni studij Protestantska teologija, no nisu završile prijediplomski studij Protestantska teologija, već drugi prijediplomski studij humanističkog ili društvenog područja.
Osobama koje dolaze s odgovarajućih prijediplomskih studija omogućuje se upis razlikovne godine u statusu izvanrednog studenta. Tokom razlikovne godine studenti imaju obvezu polaganja razlikovnih ispita u slijedećem opsegu (silabusi predmeta na poveznicama)
ECTS: 4
Sati tjedno: 2
Sadržaj kolegija
1. Upute za rad na kolegiju
2. Osvajanje Jerihona: Jš 2; 6
3. Pomazanje Davida za kralja: 1 Sam 16
4. David i Golijat: 1 Sam 17-18
5. Politički i vjerski raskol: 1 Kr 12
6. Ilijin ciklus (1 Kr 17 – 2 Kr 1)
7. Elizejev ciklus (2 Kr 2-13)
8. Razmišljanja nad ruševinama izraelskog kraljevstva: 2 Kr 17
9. Jošijina vjerska obnova: 2 Kr 22-23
10. Propast Jude i Jeruzalema: 2 Kr 24-25
11. Nehemijino poslanje (Neh 1-7)
12. Nastanak židovstva (Neh 8-13)
13. Jdt 1-7
14. Jdt 8-16
15. Progon i mučeništvo u doba Antioha IV. Epifana (2 Mak 6-7)
16. Osvrt i završna rasprava
ECTS: 4
Sati tjedno: 2
Sadržaj kolegija
1. Upoznavanje s načinom rada na kolegiju, obaveznom i dopunskom literaturom, s obavezama studenata i načinom vrednovanja znanja
2. Egzegeza (grčki tekst) Rim 1,1-17; predavanje: Svrha pisanja poslanice Rimljanima: prijedlozi
3. Rad na tekstu (strukturiranje): kontekst (1,18-3,20); predavanje: Pavlova Misijska strategija i adresati Rimljanima
4. Egzegeza (grčki tekst) Rim 2,1-24: retorički elementi; predavanje: Rimljani i retorička kritika, retorička situacija i dijatriba
5. Egzegeza (grčki tekst) Rim 4,1-25: detaljna gramatička analiza; predavanje: Abraham kao otac vjere i Pavlova re-evaluacija vjere
6. Egzegeza (grčki tekst) 5,1-11; predavanje: Pravednost Božja, Luther i N. T. Wright
7. Egzegeza (grčki tekst) Rim 5,12-21; predavanje: Adam i iskonski grijeh
8. Egzegeza (hrvatski tekst) Rim pgl. 6-7: logika argumentacije; predavanje: Svrha zakona (E. P. Sanders i Nova perspektiva te njezini odjeci danas)
9. Egzegeza (grčki tekst) Rim 8,1-17; diskusija: Tko je „ja“ u Rim 7?
10. Egzegeza (grčki tekst) Rim 9,1-13; predavanje: Poseban put spasenja za Židove?
11. Egzegeza (hrvatski tekst) Rim 10-11: pregled argumentacije; predavanje: Misija Židova, povratak Efrajima i povratak Izraela
12. Egzegeza (grčki tekst) Rim 13,1-13; predavanje: Ima li smisla Pavlova „revolucija srca“ u kontekstu reforme društva
13. Egzegeza (grčki tekst) Rim 16,1-16; predavanje: Pareneza i druge interlokacijske teorije u Rimljanima
14. Sažetak: Lekcije iz Poslanice Rimljanima za danas
ECTS: 2
Sati tjedno: 1
Sadržaj kolegija
1. Uvođenje u biblijsku teologiju Novoga zavjeta,
2. Područja proučavanja i povijest biblijske teologije Novoga zavjeta;
2. Pojedini teološki pojmovi u Novom zavjetu
3. Značaj i posebnosti teologije sinoptičkih evanđelja;
4. Značaj i posebnosti Pavlove teologije;
5. Značaj i posebnosti teologije pastoralnih poslanica;
6. Značaj i posebnosti ivanovske teologije i teologije novozavjetnog epistolarija;
ECTS: 4
Sati tjedno: 2
Sadržaj kolegija
1. Upoznavanje s ciljevima predmeta i načinom rada na predmetu
2. Novozavjetni korijeni govora o Trojedinom Bogu
3. Razvoj nauka o Trojedinom Bogu u ranoj Crkvi
4. Nicejski koncil i formuliranje nauka o Trojstvu
5. Pravoslavni nauk o Trojedinom Bogu I: Kapadokijski oci
6. Pravoslavni nauk o Trojedinom Bogu II: John Zizioulas
7. Pojam osobe i biti
8. Augustin i Toma Akvinski i nauk o Trojedinom Bogu
9. Nauk o Trojedinom Bogu za vrijeme reformacije i protestantske ortodoksije
10. Obnova trinitarnog nauka u 20. stoljeću – uzroci
11. J. Moltmann i socijalni nauk o Trojedinom Bogu
12. Ekonomsko i imanentno Trojstvo – Karl Rahner
13. Neke suvremene kontekstualizacije nauka o Trojstvu: feministička teologija
14. Završna rasprava i osvrt
ECTS: 5
Sati tjedno: 2
Sadržaj kolegija
1. Upoznavanje s ciljevima predmeta i načinom rada na predmetu
2. Politički i društveni kontekst teologije prve polovice 20. st.
3. Dijalektička teologija
4. Egzistencijalna teologija – Rudolf Bultmann
5. Teologija Dietricha Bonhoeffera
6. Teologija sekularizacije
7. Nouvelle theologie
8. Drugi vatikanski koncil i novi teološki naglasci
9. Teologija oslobođenja
10. Politička teologija I: J. B. Metz
11. Politička teologija II: J. Moltmann
12. Teologija na prijelazu u 21. stoljeće: eko-teologija
13. Feministička teologija I
14. Feministička teologija II
15. Završna rasprava i osvrt
ECTS: 2
Sati tjedno: 1
Sadržaj kolegija
1. Uvodno predavanje: upoznavanje s predmetom i vrednovanjem.
2. Islam – religija Božjeg Zakona/Šerijata u odnosu prema drugim religijama
3. Izvori za Šerijatsko pravo
4. Imanski šarti/uvjeti – credo vjere islama
5. Islamski šarti/uvjeti – obvezni bogoslužni čini/manifestacije vjere islama
6. Pravne škole i škole dogmatske teologije
7. Različite sljedbe u svijetu islamskog jedinstva
8. Značajke glavnih razdoblja povijesti islama
ECTS: 2
Sati tjedno: 1
Sadržaj kolegija
1. Uvod: što je religija? Uvod u hinduizam
2. Upanišade; pobožni hinduizam; hinduizam i umjetnost; moderni razvoj hinduizma; Mohandas Gandhi i Hindu utjecaj izvan Indije
3. Uvod u budizam
4. Theravada budizam: „Put predaka“; Mahayana budizam: „Veliko vozilo“; Zen budizam: prosvjetljenje kroz iskustvo; Vajrayana Budizam: „Dijamantno vozilo“
5. Uvod u đainizam
6. Razvoj i podjele unutar đainizma
7. Uvod u sikizam
8. Razvoj sikizma; sveti spisi sikizma; sikizam i moderni svijet
9. Uvod u taoizam
10. Osnovna učenja filozofskog taoizma; taoizam i žudnja za dugim životom; religiozni taoizam; taoizam i umjetnost; taoizam i moderni svijet
11. Uvod u konfucijanizam
12. Konfucijanska književnost; razvoj konfucijanizma; filozofske škole; razvoj konfucijanizma kao religijskog sistema; konfucijanizam i umjetnost
13. Uvod u šinto
14. Šinto religijska praksa; šinto i umjetnost; šinto i moderni svijet
ECTS: 5
Sati tjedno: 3
Sadržaj kolegija
1. objektivno vrednovati znanstvenu i stručnu literaturu iz područja teologije
2. osmisliti i raspraviti različite teorijske i praktične izričaje unutar crkvene prakse i društvenog angažmana crkve
3. identificirati i analizirati interdisciplinarnu relevantnost teologije
4. kreirati i kombinirati različite modele praktičnog djelovanja crkve te vrednovati njihovu primjenjivost na rješavanje konkretnih situacija crkvene prakse i društvenog angažmana kršćana
5. kritički i objektivno vrednovati primjenjivost znanja iz teologije za konstruktivan doprinos kvaliteti života crkve te kršćanskog angažmana u suvremenom društvu
6. kritički raščlaniti postojeće pastoralne prakse te predlagati i kreirati primjerene modele pastoralnog djelovanja u konkretnim situacijama
7. komunicirati stečeno teorijsko i praktično znanje i poticati angažman u crkvenoj i u široj društvenoj zajednici
8. timski razvijati projekte znanstvenih istraživanja i praktične primjene u postojećim i novim kontekstima
ECTS: 2
Sati tjedno: 2
Ovaj predmet u cijelosti se zasniva na praktičnom radu u kontekstu mjesne ili župne zajednice. Njegov sadržaj uvelike je određen postojećim okolnostima zajednice, a mentori imaju mogućnost, u suradnji i dogovoru s nositeljem predmeta, fleksibilno osmišljavati konkretne
aktivnosti.
Studenti pod vodstvom odabranog mentora, obično crkvenog službenika dotične zajednice, na različite načine promatraju i sudjeluju u redovitim i izvanrednim pastoralnim djelatnostima koje neka zajednica vjernika obavlja u sklopu svojeg djelovanja.
U takve djelatnosti spadaju:
1. dušobrižnički rad;
2. obuka krštenika/katekumena;
3. pastoral mladih i studenata;
4. predbračno savjetovanje;
5. bračno savjetovanje;
6. pastoral osoba treće životne dobi;
7. pastoralni rad s ugroženim, ranjivim i posebnim skupinama – npr. samohrani roditelji, samci, migranti, nezaposleni, beskućnici…;
8. pastoralna skrb za umiruće, bolesne i ožalošćene.
Tijekom terenske nastave mentor upoznaje studente sa svojom matičnom zajednicom, ukazuje im na specifičnosti pastoralnog djelovanja, upoznaje ih s dinamikom postojećih aktivnosti, otkriva konkretnu problematiku i pojašnjava sve relevantne faktore koji doprinose, uvjetuju ili oblikuju postojeće i planirane oblike pastoralne službe.
Studenti također prisustvuju odabranim susretima i aktivnostima te u skladu s mogućnostima i sposobnostima aktivno sudjeluju u istima. Ovisno o prilikama, studenti ispunjavaju točno definirane zadatke pod nadzorom mentora.
Za vrijeme praktikuma mentor stoji studentima na raspolaganju za dodatna pitanja, raspravu i evaluaciju.
Po završetku terenske nastave, studenti provode usmenu skupnu evaluaciju svojeg angažmana i kroz diskusiju razmjenjuju iskustva i novostečene spoznaje.
ECTS: 5
Sati tjedno: 1
Popis kolegija specijalnijeg tipa možete pronaći na dnu stranice
ECTS: 5
Sati tjedno: 1
Popis kolegija specijalnijeg tipa možete pronaći na dnu stranice
ECTS: 5
Sati tjedno: 1
Popis kolegija specijalnijeg tipa možete pronaći na dnu stranice
ECTS: 5
Sati tjedno: 1
Popis kolegija specijalnijeg tipa možete pronaći na dnu stranice
ECTS: 5
Sati tjedno: 1
Popis kolegija specijalnijeg tipa možete pronaći na dnu stranice
ECTS: 5
Sati tjedno: 1
Popis kolegija specijalnijeg tipa možete pronaći na dnu stranice
ECTS: 4
Sati tjedno: 2
Sadržaj kolegija
1. Upute za rad na kolegiju
2. Hoš 1-3
3. Hoš 4
4. Iz 1
5. Iz 2-5
6. Iz 6-7
7. Iz 40-43
8. Jr 31,31-34
9. Ez 36
10. Dn 1-2
11. Dn 3-4
12. Dn 6
13. Dn 7-8
14. Dn 9-10
15. Osvrt i završna rasprava
ECTS: 4
Sati tjedno: 2
Sadržaj kolegija
1. Logos u Evanđelju po Ivanu
2. Pojam tradicije i svjedoka u Evanđelju po Ivanu
3. Evanđelje po Ivanu i sinoptici
4. Vjera u Evanđelju po Ivanu
5. Semeia u Evanđelju po Ivanu i druga strukturalna pitanja
6. Antisemitizam u Evanđelju po Ivanu
7. Isus “Kruh života” I
8. Isus “Kruh života” II
9. Isusov testament za crkvu
10. Jedinstvo kršćana
11. Duh Sveti u Evanđelju po Ivanu
12. Vjera koja raste: problem “izdajica” i njihova rehabilitacija
ECTS: 2
Sati tjedno: 1
Sadržaj kolegija
1. Upute za rad na kolegiju
2. Predmet i metoda biblijske teologije
3. Odnos između Boga, čovjeka i svijeta
4. Bog stvoritelj
5. Bog spasitelj
6. Savez (starozavjetni savezi i navještaj novoga saveza)
7. Vjera
8. Nevjera (idolatrija, „bludničenje“ Izraela i Jude)
9. Obraćenje
10. Mesijanska obećanja u Petoknjižju
11. Mesijanska obećanja u povijesnim knjigama
12. Mesijanska obećanja u proročkim knjigama
13. Mesijanska obećanja u mudrosnoj književnosti i u psalmima
14. Biblijska antropologija
15. Osvrt i završna rasprava
ECTS: 2
Sati tjedno: 1
Sadržaj kolegija
1. Uvodno predavanje – upoznavanje s ciljevima i načinom ocjenjivanja predmeta; pregled osnovnih pojmova pravoslavne teologije
2. Pregled ključnih povijesnih događaja u razvoju pravoslavne misli i duhovnosti i analiza segmenata kršćanske tradicije presudnih za formiranje pravoslavne dogme i teologije
3. Pregled poimanja i ustrojstva Pravoslavne crkve te konstruktivno-kritički osvrt na kontekstualizaciju iste
4. Pregled određenih crkveno-teoloških aspekata pravoslavlja (sakramenti, odnos Pisma i predaje, soteriologija, zlo i patnja, apofatička teologija…)
5. Teoretska obrada i praktična demonstracija liturgijskog čina kao esencije crkvenog bivanja
6. Terenska nastava: posjet Sabornoj crkvi Preobraženja Gospodnjeg u Zagrebu, gdje u pratnji pravoslavnog episkopa, svećenika ili đakona studenti dobivaju uvid u bogoštovni prostor crkve sa svim svojim sakralnim specifičnostima i demonstraciju samog liturgijskog čina
7. Osvrt na društvene i ekumenske izazove pravoslavlja u 21. stoljeću
8. Osvrt na predmet i završna rasprava
ECTS: 3
Sati tjedno: 1
Sadržaj kolegija
1. Upoznavanje s ciljevima predmeta i načinom rada na predmetu
2. Određivanje pojma misije i crkvenoga poslanja
3. Biblijski i teološki korijeni razumijevanja misije
4. Razumijevanje misije u Novome zavjetu I: Evanđelja
5. Razumijevanje misije u Novome zavjetu II: Poslanice
6. Misija u srednjemu vijeku
7. Razumijevanje misije od reformacije do 19. st.
8. Promjena paradigme u razumijevanju misije – protestantske i katoličke promjene paradigmi
9. Pojam inkulturacije u razumijevanju uloge misije
10. Interkulturna komunikacija i komunikacija vjere
11. Raznolikosti misijskih praksi
12. Međureligijski dijalog i misija
13. Osvrt na dosadašnja predavanja
14. Završna rasprava
ECTS: 5
Sati tjedno: 3
Sadržaj kolegija
Ovaj predmet kombinira tematske sadržaje teorijske i praktične nastave. U sklopu tog sadržaja mogu se izdvojiti sljedeće cjeline:
1. Uvodna razmatranja – homiletika i propovijedanje
2. Definicije i različiti konteksti propovijedanja
3. Povijesni pregled homiletike i detaljnija analiza suvremenih homiletičkih trendova
4. Teologija propovijedanja – propovjednik – biblijski tekst – zajednica slušatelja
5. Terenska nastava – slušanje propovijedi i analiza (1.)
6. Uloga propovjednika i trajna formacija propovjednika
7. Uloga biblijskoga teksta – vrste tumačenja teksta
8. Uloga slušatelja – propovijed kao dijalog ili konverzacija
9. Priprema propovijedi – egzegeza, fokus i funkcija propovijedi
10. Priprema propovijedi – oblici propovijedi i elementi propovijedi (uvod, poveznice, slike, iskustva, zaključak…)
11. Terenska nastava – slušanje propovijedi i analiza (2.)
12. Izvedba propovijedi i neverbalni elementi
13. Studentske propovijedi i skupna analiza
14. Planiranje propovijedanja i evaluacija propovijedi
15. Ponavljanje i priprema za ispit
U sklopu terenske nastave studenti posjećuju nekoliko bogoslužja crkvenih zajednica i prisustvuju propovijedima koje naknadno analiziraju pojedinačno i evaluiraju skupno, a sve u skladu sa znanjem i vještinama usvojenima tijekom teorijske nastave.
ECTS: 4
Sati tjedno: 3
Sadržaj kolegija
1. Uvod u predmet: pojam i povijest dušobrižništva
2. Profil i karakteristike pastoralnog djelatnika
3. Pastoralna psihologija
4. Teške i posebne pastoralne situacije
5. Pastoral braka, slobodnih veza, obitelji, mladih, bolesnih, ostarjelih, umirućih, samaca, beskućnika, migranata, izbjeglica, zatvorenika, ovisnika, ranjivih skupina …
6. Prevencija nasilja i sukoba
7. Odnos između pastoralnog djelatnika i sudionika/klijenta
8. Temeljna načela logoterapije i ostalih psihoterapija
9. Razlike i pravilan odnos između duhovnog vodstva i psihoterapije
10. Iscjeliteljska snaga sakramenata i liturgije
11. Dušobrižništvo za dušobrižnike
12. Ispovijed
13. Dušobrižništvo u Hrvatskoj i svijetu
14. Aktualna osporavana pitanja i intervencije (pastoralni inkubator)
15. Evaluacija kolegija
ECTS: 4
Sati tjedno: 2
Sadržaj kolegija
1. Upoznavanje s ciljevima predmeta i načinom rada na predmetu
2. Pojam pravednosti u Starom zavjetu – sedake
3. Pojam pravednosti u Novom zavjetu – dikaiosyine
4. Transformacija pojma pravednosti – sedake, dikaiosyne, iustificatio
5. Augustinova koncepcija spasenja I
6. Augustinova koncepcija spasenja II
7. Toma Akvinski i habitualna milost
8. Narav i milost
9. Martin Luther i teologija križa
10. Imputirana pravednost
11. Odnos naravi i milosti u reformacijskoj teologiji
12. Tridentski koncil i reakcija na reformacijsko poimanje spasenja
13. Novovjekovne i suvremene koncepcije spasenja
14. Završna rasprava i osvrt
ECTS: 2
Sati tjedno: 2
Sadržaj kolegija
Ovaj kolegij u cijelosti se zasniva na praktičnom radu u kontekstu mjesne ili župne zajednice i primarno se fokusira na proučavanje propovjedničke prakse u svakodnevnom životu jedne zajednice vjernika. Stoga je i njegov sadržaj, kao i dinamika provedbe, uvelike određen
zadatostima i specifičnostima crkvenog života te zajednice. Studenti se dodjeljuju konkretnoj zajednici, a mentori (obično crkveni službenici dotične zajednice zaduženi za službu propovijedanja) imaju mogućnost, u suradnji i dogovoru s nositeljem predmeta, fleksibilno osmišljavati konkretne aktivnosti.
Generalno, studenti pod vodstvom odabranih mentora na različite načine promatraju i sudjeluju u redovitim i izvanrednim aktivnostima vezanim uz propovijedanje, a one mogu obuhvaćati:
1. pohađanje bogoslužja i slušanje propovijedi;
2. individualna i skupna analiza i evaluacija odslušanih propovijedi;
3. aktivno sudjelovanje u mentorovoj pripremi propovijedi;
4. sudjelovanje u diskusijama o propovijedanju sa članovima zajednice;
5. priprema i održavanje vlastite propovijedi;
6. prikupljanje povratnih informacija o održanoj propovijedi i njihovo vrednovanje;
7. pomaganje mentoru i drugim crkvenim službenicima u planiranju i održavanju bogoslužja.
Tijekom terenske nastave mentor upoznaje studente sa svojom matičnom zajednicom, ukazuje im na specifičnosti propovjedničke službe koje proizlaze iz lokalnog konteksta i tradicije zajednice, upoznaje ih s dinamikom propovjedničke službe, otkriva aktualne probleme čije rješavanje zahtijeva propovjednički angažmana i pojašnjava sve relevantne faktore koji doprinose, uvjetuju ili oblikuju postojeće i planirane oblike propovjedne službe.
Ovisno o svojim sklonostima i budućim planovima, studenti imaju mogućnost izabrati hoće li se tijekom praktikuma više posvetiti procesima aktivnog slušanja i evaluacije propovijedi ili će se pripremati za samostalno propovijedanje. U skladu s tim izborom, studenti ispunjavaju točno definirane zadatke pod nadzorom mentora ili nositelja predmeta.
Za vrijeme praktikuma mentor stoji studentima na raspolaganju za dodatna pitanja, raspravu i evaluaciju. Po završetku terenske nastave, studenti provode usmenu skupnu evaluaciju svojeg angažmana i kroz diskusiju razmjenjuju iskustva i novostečene spoznaje.
ECTS: 5
Sati tjedno: 1
Popis kolegija specijalnijeg tipa možete pronaći na dnu stranice
ECTS: 12
Nakon što je položio sve ispite (osim diplomskog rada) student može pristupiti završnom ispitu. Završni ispit predstavlja repetitorij iz četiri područja teologije: Stari zavjet, Novi zavjet, sustavna teologija, povijest Crkve i teologije.
ECTS: 13
Samostalni rad
Student na početku četvrtog semestra diplomskog studija izabire mentora te, u dogovoru s njim, određuje temu diplomskog rada. Mentor diplomskog rada može biti nastavnik koji sudjeluje u izvođenju nastave prema dotičnom studijskom programu, te posjeduje minimalno akademski stupanj doktora znanosti. Tema diplomskog rada mora biti vezana uz sadržaj predmeta koji se predaje na studiju. Opseg završnog rada treba biti 60-70 kartica, uključujući bibliografiju.
Ishodi učenja
Tijekom izrade diplomskog rada student stječe sposobnost samostalnog istraživanja, korištenja literature i primjenu znanstvene i stručne metodologije.
ECTS: 2
Sati tjedno: 1
Sadržaj kolegija
1. Uvod u kolegij: predstavljanje izvedbenog plana, upoznavanje studenata s obveznom i preporučenom literaturom i obvezama
2. Definicija i opis pojma “duhovno iskustvo”
3. Individualna subjektivnost duhovnog iskustva i nastojanja oko njegove objektivizacije
4. Univerzalna (zajednička) obilježja duhovnog iskustva / duhovnih iskustava
5. Razlikovanje između “duhovnog sinkretizma” i “duhovnog identiteta”
6. Duhovni identitet kao pretpostavka komplementarnog susretanja, uvažavanja i duhovnog usavršavanja
7. Sadržajni opseg termina “ekumenski dijalog” i termina “međureligijski dijalog”
8. Postojeće ekumenske i međureligijske institucijske strukture i duhovna suradnja u njihovim okvirima na nacionalnim, europskim i globalnim razinama (CEC, CCEE, WCC, Religija za mir, itd.)
ECTS: 5
Sati tjedno: 1
Sadržaj kolegija
1. Osnovna građa za razumijevanje odnosa politike i ekumenizma u kontekstu Zapadnog Balkana
2. Politička stvarnost i počeci ekumenskih kretanja u kontekstu Zapadnog Balkana
3. Politika i ekumenizam: stanje pred raspad Jugoslavije
4. Politika i ekumenizam: ratno razdoblje na prostoru bivše Jugoslavije I
5. Politika i ekumenizam: ratno razdoblje na prostoru bivše Jugoslavije II
6. Politika i ekumenizam: razdoblje nakon rata na prostoru bivše Jugoslavije
7. Politička problematika i suvremena ekumenska nastojanja u kontekstu Zapadnog Balkana
8. Zaključna rasprava
ECTS: 5
Sati tjedno: 1
Sadržaj kolegija
1. Upoznavanje s načinom rada, obaveznom i dopunskom literaturom, obvezama studenata i načinom vrednovanja znanja
2. Pojam, geneza, polazišta, glavne karakteristike i zadaci intersekcijske teologije
3. Pojam, geneza, polazišta, glavne karakteristike i zadaci javne teologije
4. Upoznavanje s feminističkom intersekcijskom i javnom teologijom
5. Vježbe: teološko vrednovanje intersekcionalnosti vlastitog identiteta i iskustava
6. Vježbe: interdisciplinarno vrednovanje rodnih stereotipa
7. Vježbe: formuliranje argumenata za javnu društvenu raspravu o rodnim stereotipima
8. Završna rasprava
ECTS: 5
Sati tjedno: 1
Sadržaj kolegija
1. Određenje filozofije religije, njezinih ciljeva, metoda i temeljnih pojmova
2. Filozofsko tematiziranje religije u grčkoj filozofiji i kršćanskom srednjovjekovlju
3. Filozofija religije kao zasebna disciplina: Kant, Schleiermacher, Hegel
4. Suvremena filozofija religije: glavni autori i pravci
5. Glavni problemi suvremene filozofije religije: religijski jezik i religijsko iskustvo
6. Glavni problemi filozofije religije: religijski pluralizam
7. Završna rasprava i osvrt
ECTS: 5
Sati tjedno: 1
Sadržaj kolegija
1. Uvodno predavanje
2. Povijest protestantskog karizmatskog pokreta na globalnoj razini
3. Povijest katoličkog karizmatskog pokreta na globalnoj razini
4. Karizmatska obnova u sustavno-teološkoj i pastoralno-teološkoj perspektivi (biblijsko-teološki okviri pokreta karizmatske obnove, karizmatski obnova kao unutarcrkveni pokret te kao pokret koji nadilazi/napušta granice tradicionalni(ji)h crkava; karizmatska obnova i pluralizam/individualizam/zajedništvo)
5. Suvremeni protestantski karizmatski pokreti u Hrvatskoj i tradicionalne (tradicionalnije) protestantske Crkve
6. Suvremeni katolički karizmatski pokret u Hrvatskoj i službena Katolička crkva u Hrvatskoj
7. Dometi, ograničenja i potencijali karizmatskog pokreta kao ekumenskog i međureligijskog stjecišta
8. Dometi, ograničenja i potencijali karizmatskog pokreta kao društvenog stjecišta
ECTS: 5
Sati tjedno: 1
Sadržaj kolegija
1. Uvod u predmet: Definiranje pojmova i razlikovanje pastoralne i praktične teologije
2. Pastoralna refleksija crkveno-javnog djelovanja kršćanskih crkava (kontekstualna teologija)
3. Politička dijakonija u kontekstu kapitalizma i sekularizacije
4. Ključna pitanja i izazovi dijakonijskog djelovanja kršćanskih zajednica u RH u odnosu na suodgovornost i socijalnu etiku
5. Dijakonija kao osnovna opcija kršćanskog djelovanja: integracijski model teologije i socijalnog rada
6. Dijakonija i novi oblici crkvenog pastorala
7. Volonterstvo kao kršćanski vid služenja zajedničkom dobru
ECTS: 5
Sati tjedno: 1
Sadržaj kolegija
1. Upoznavanje s ciljevima predmeta i upute za rad na kolegiju
2. Opus Lucanum
3. Analiza Dj 1,15-22
4. Analiza Dj 2,14-39
5. Analiza Dj 2,14-39
6. Analiza Dj 3,12-26
7. Analiza Dj 3,12-26
8. Analiza Dj 4,8-12
9. Analiza Dj 5,29-32
10. Analiza Dj 10,34-43
11. Analiza Dj 11,5-17
12. Analiza Dj 15,7-11
13. Analiza Gal 2,1-10
14. Analiza Gal 2,11-14
15. Završna rasprava
ECTS: 5
Sati tjedno: 1
Sadržaj kolegija
1. Uvod u kolegij i zadaci kolegija
2. Pitanje zadaće novozavjetne teologije
3. Pitanja vezana uz potragu za povijesnim Isusom
4. Pitanja koja nameće novozavjetni kanon
5. Pitanje “središta” kod Pavla i “Nova perspektiva”
6. Sociološki pristupi i problematika vezana uz Reader Response; problematika re-evaluacije doktrina;
7. Teologija oslobođenja, feministička i womanistička teologija; izazov kontekstualnih teologija
ECTS: 5
Sati tjedno: 1
Sadržaj kolegija
1. Upoznavanje s načinom rada, obaveznom i dopunskom literaturom, obvezama studenata i načinom vrednovanja znanja
2. Polazišta i glavne karakteristike pristupa problemu biblijskih prijevoda kao hermeneutičkom i kulturološkom problemu
3. Temeljni prijevodi kroz europsku povijest
4. Pregled povijesti prijevoda na hrvatski jezik
5. Autoriteti prijevoda (imprimatur), te njihova hermeneutička i liturgijska uporaba
6. Suvremeni protestantski prijevodi (Djaković, Lovrec, Jovanović, Vrtarić, Etches, Martinjak)
7. Vježbe: analiza prijevoda odabranih biblijskih perikopa – Stari zavjet (stvaranje čovjeka, ime Božje, Deset zapovijedi, psalam)
8. Vježbe: analiza prijevoda odabranih biblijskih perikopa – Novi zavjet
9. Vježbe: formuliranje argumenata za javnu društvenu i crkvenu raspravu o važnosti i problematici biblijskih prijevoda
10. Završna rasprava
ECTS: 5
Sati tjedno: 1
Sadržaj kolegija
1. Upoznavanje s načinom rada na predmetu, obaveznom i dopunskom literaturom, s obavezama studenata i načinom vrednovanja znanja
2. Povijesni odnos razvoja koncepta ljudskih prava
3. Razumijevanje ljudskih prava u pojedinim svjetskim religijama
4. Ljudska prava i specifično vjerska prava u ključnim međunarodnim dokumentima
5. Odnos različitih političkih poredaka i vjerskih prava
6. Vjerska prava većinskih i manjinskih religija u kontekstu crkveno-državnih odnosa
7. Nacionalni i međunarodni sudovi i vjerska prava
8. Odnos vjerskih i ostalih ljudskih prava
9. Empirijska istraživanja vjerskih prava
10. Završna rasprava.
ECTS: 5
Sati tjedno: 1
Sadržaj kolegija
1. Što je to sociološka metoda u egzegezi?
2. Urbano okruženje Pavlovog kršćanstva i urbani uvjeti u Filipima
3. Društvene razine Pavlovog kršćanstva i prozopografsko istraživanje Pavlovih čitatelja u Filipima
4. Crkva, njezin nastanak (primjer Filipa)
5. Među utjecaj eklezioloških i socioloških procesa
6. Rituali u ranokršćanskim Pavlovim zajednicama
7. Obrasci vjerovanja u filipskoj crkvi
ECTS: 5
Sati tjedno: 1
Sadržaj kolegija
1. Temeljni tekstovi iz teoloških znanosti vezanih uz područje hermeneutike političkog oslobođenja
2. Temeljni tekstovi iz drugih humanističkih znanosti vezanih uz područje hermeneutike političkog oslobođenja
3. Pojam i narav političke teologije i političke religije
4. Političko čitanje evanđelja
5. Teorija i praksa tzv. nove političke teologije
6. Teorija i praksa tzv. teologije oslobođenja
7. Suvremeni tijekovi hermeneutike političkog oslobođenja
8. Zaključna rasprava
ECTS: 5
Sati tjedno: 1
Sadržaj kolegija
1. Uvod u kolegij: Upoznavanje s kriterijima i zahtjevima kolegija
2. Javna teologija I – povijest i definicija
3. Javna teologija II – metodološke pretpostavke
4. Teološke pretpostavke javne teologije
5. Društvena i politička zajednica: pojmovi i raščlanjivanja
6. Pluralizam i raznolikost kulturnih izričaja
7. Javna teologija i društveni angažman teologa
8. Osvrt na predmet i završna rasprava
ECTS: 5
Sati tjedno: 1
Sadržaj kolegija
1. Upoznavanje s načinom rada na predmetu, obaveznom i dopunskom literaturom, s obavezama studenata i načinom vrednovanja znanja
2. Biblijska svjedočanstva o Večeri Gospodnjoj/Euharistiji
3. Geneza kontroverze o Večeri Gospodnjoj/Euharistiji I
4. Geneza kontroverze o Večeri Gospodnjoj/Euharistiji II
5. Važniji dokumenti suvremenog ekumenskog dijaloga koji se bave problematikom Večere Gospodnje/Euharistije I
6. Važniji dokumenti suvremenog ekumenskog dijaloga koji se bave problematikom Večere Gospodnje/Euharistije II
7. Uzročno-posljedična povezanost prijepora o razumijevanju Večere Gospodnje/Eurahistije s drugim prijepornim pitanjima ekumenskog dijaloga
8. Završna rasprava
ECTS: 5
Sati tjedno: 1
Sadržaj kolegija
1. Uvod u kolegij: Vlačićevo doba
2. Vlačićev životni put i glavni teološki sporovi u koje je bio uključen
3. Uvod u Magdeburške Centurije: ciljevi, metodologija, izvori
4. Studentske prezentacije
5. Studentske prezentacije
6. Studentske prezentacije
7. Osvrt na predmet i završna rasprava