Matija Vlačić Ilirik

Labin, 1520. – Frankfurt na Majni, 1575.

Matija Vlačić Ilirik

Labin, 1520. – Frankfurt na Majni, 1575.

Matija Vlačić Ilirik

Sadržaj

Vlačićev značaj i suvremena istraživanja

Matija Vlačić Ilirik (lat. Matthias Flacius Illyricus, rođen 1520. u Labinu – umro 1575. u Frankfurtu na Majni) bio je jedan od značajnijih, ali dugo marginaliziranih reformatora u povijesti protestantizma. Njegovo teološko nasljeđe, život ispunjen polemikama i složen odnos prema katoličkom i protestantskom taboru doprinijeli su njegovoj dugotrajnoj historiografskoj zapostavljenosti. Tek sredinom 20. stoljeća, s razvojem moderne, nekonfesionalne historiografije, Vlačić počinje privlačiti zasluženu pozornost te su teolozi kao i povjesničari zdušno prionuli analizi brojnih tisuća stranica koje je taj izuzetno plodonosni autor ostavio svijetu u nasljeđe. Osim manjeg broja rjeđih spisa, njegova su djela i prije digitalizacije bila lako dostupna u zbirkama starih tiskovina mnogih europskih knjižnica, a procvat suvremenih tehnologija dodatno je olakšao pristup njegovim tekstovima pa tako i komparativna i interdisciplinarna istraživanja koja su u znatnoj mjeri unaprijedila naše poznavanje 16. stoljeća i Vlačićeva okruženja. Flacijanski studiji posljednjih su se desetljeća razvili u priznatu istraživačku disciplinu na sučelju teologije i historiografije, kojom se osobito u Njemačkoj bavi sve veći broj renomiranih znanstvenika. Poseban poticaj dala je 500. godišnjica reformacije, koja je iznjedrila čitavu omanju knjižnicu vrijednih knjiga i znanstvenih radova, kao i popularnih publikacija namijenjenih široj publici. Na hrvatskom govornom području objavljene su desetljećima nakon Vlačićeve biografije iz pera Mije Mirkovića čak tri suvremena prikaza njegova života i djelovanja: prijevodi biografija Richarda Olsona K. Olsona i Luke Ilića s engleskog jezika te biografski prikaz Vlačića kao historiografa autorice Marine Schumann. Znanstveni skupovi koji u organizaciji Grada Labina u četverogodišnjem ritmu prate najnovija istraživanja o Vlačiću i rezultiraju vrijednim zbornicima s radovima znanstvenika iz desetak zemalja ključan su doprinos oživljavanju flacijanskih istraživanja i u našoj zemlji. Valja napomenuti da je posljednjih godina postavljeno i nekoliko spomen-ploča u gradovima gdje je Vlačić djelovao.

Rani život i obrazovanje

Matija Vlačić-Franković rođen je 1520. godine u Labinu i ne znamo mnogo o njegovim ranim godinama. Školovanje je vjerojatno započeo u rodnom gradu kod franjevaca, a sa šesnaest godina seli u Veneciju kod rođaka Balde Lupetine, franjevca i potajnog pristaše luteranskog nauka, gdje je na daljnjem školovanju usvojio humanistički pristup izvorima, jezicima i povijesti. Duhovno probuđen, želio je stupiti u franjevački red poput svog rođaka, no na njegov nagovor umjesto toga započinje sa studijem u Augsburgu, Baselu i Tübingenu. Iako je imao potporu sunarodnjaka i uvaženih profesora, mladi Vlačić nije se baš dobro osjećao u novom podneblju: prema rijetkim autobiografskim zapisima koje nam je ostavio, nije mu odgovarala hrana, mučio se s njemačkim jezikom i patio je od depresije. Prekretnicu je donijelo preseljenje u Wittenberg, gdje se upoznao s Martinom Lutherom i Philippom Melanchthonom. U tom luteranskom gradu, presudno obilježenom djelovanjem mladog sveučilišta na teritoriju saskog kneza Fridrika Mudrog, Vlačić je uz Lutherovu potporu ostvario zavidnu karijeru, budući da je već u mladoj dobi preuzeo katedru za grčki i hebrejski jezik. Svojim pravim učiteljem smatrao je, međutim, Melanchthona, s kojim ga je sve do događaja oko Interima vezalo i duboko prijateljstvo. U Wittenbergu se prvi put i oženio, kćerkom luteranskog pastora Elisabethom Faust, i Luther je osobno prisustvovao vjenčanju.

Sukobi i teološki rad

Ovu rijetku udobnu fazu Vlačićeva života naglo je prekinulo donošenje carskog zakona Interima 1548. godine, koje je nakon poraza protestantskih snaga u Schmalkaldskom ratu nametnulo luteranstvu kompromis s Rimskom crkvom i povratak nekih katoličkih praksi. Dok se wittenberško sveučilište pomirilo sa situacijom i sudjelovalo u pregovorima, Vlačić je to doživio kao neoprostivu izdaju Lutherovih ideja (Luther sam to nije doživio, budući da je umro 1546. godine) te je napustio Wittenberg i preselio 1549. godine u Magdeburg, tadašnji bastion protestantskog otpora, bogati trgovački grad koji je uspijevao odolijevati pritisku carske katolizirajuće politike. Ondje je pokrenuo opsežnu polemičku produkciju spisa protiv dotadašnjih suradnika u Wittenbergu uz potporu kruga istomišljenika, a započeo je i golemi projekt Magdeburških centurija – prve sustavne crkvene povijesti napisane iz protestantske perspektive – kao i rad na jednom od svojih najpoznatijih djela, koje je do kraja svog života prerađivao i nadopunjavao: bio je to Katalog svjedoka istine, skup biografija i iskaza raznih ličnosti iz čitave povijesti crkve koje su, prema njegovu mišljenju, očuvale tijekom povijesti kršćanstva izvorni Kristov i apostolski nauk unatoč vjerskim i političkim previranjima. Djelo je bilo pokušaj da se dokaže kako Lutherova reformacija nije bila nekakva inovacija, nego povratak na izvorno kršćanstvo.

Vlačićev život nakon odlaska iz Magdeburga 1557. bio je obilježen stalnim seljenjem iz grada u grad, sukobima s gradskim i crkvenim vlastima kojima su njegovi teološki stavovi bili odviše radikalni i nastojanjima da objavljuje spise unatoč cenzuri. Iako je dobio prestižno i dobro plaćeno profesorsko mjesto na Sveučilištu u Jeni, teološka polemika i neprijateljstvo koje je navukao na sebe beskompromisnim istupima protiv pojedinaca i skupina za koje je smatrao da ne slijede izvorni Lutherov nauk naposljetku su 1561. doveli do gubitka profesure i prava boravka na području ernestinske Saske. Time započinje razdoblje neprestanih selidbi iz grada u grad s mnogobrojnom obitelji i velikom privatnom knjižnicom, praćenih problemima izazvanim sve slabijim zdravljem i polemičkom nepopustljivošću zbog koje bi uvijek iznova bio prisiljen napustiti boravište. Ovih posljednjih trinaest godina života živio je takoreći u progonstvu, pronalazeći kratkotrajna utočišta u Regensburgu, Antwerpenu, Strasbourgu i naposljetku u Frankfurtu na Majni, uvjetovana suzdržavanjem od javnih teoloških rasprava i obilježena nastojanjima da pronađe tiskare za svoje spise i plasira ih na sajmove knjiga u Frankfurtu i Leipzigu. Vlačićeva prva supruga preminula je početkom 1564. godine, a već pola godine kasnije, prepušten brizi za mnogobrojnu obitelj i sve lošijeg zdravlja, sklopio je drugi brak u Regensburgu s Magdalenom Ilbeck, također kćerkom luteranskog pastora, koja mu je rodila još šestero djece.

Posljednje godine i sudbina knjižnice

Vlačićeva posljednja životna postaja bila je Frankfurt na Majni, koji je po nalogu gradskih vlasti također morao napustiti do početka svibnja 1575. Međutim, iscrpljen i pateći od teških želučanih smetnji, Vlačić je umro prije isteka navedenog roka, 11. ožujka, u krugu obitelji i malobrojnih prijatelja i suradnika.

Tijekom svog nemirnog života Vlačić je posvuda selio s brojnom obitelji i golemom zbirkom knjiga i rukopisa, kao i osobne korespondencije. Sudbinu te biblioteke iscrpno je prikazala Martina Hartmann, sažimajući rezultate istraživanja stručnjaka koji se bave poviješću vojvodske biblioteke u Wolfenbüttelu, ili pak poviješću drugih privatnih i sveučilišnih biblioteka. Hartmann navodi da je Vlačićeva udovica Magdalena ostala nakon njegove smrti u Frankfurtu i udala se dvije godine kasnije za rektora franjevačke gimnazije Heinricha Petreusa (1546.-1615.), no umrla je već 1579. godine. Petreus je u travnju iste godine prodao Vlačićevu knjižnicu knezu Heinrichu Juliusu od Braunschweiga i Lüneburga, no sačuvani račun spominje samo da se radilo o 700 tiskanih knjiga, 165 rukopisa na pergamentu i „ne sasvim točno poznatom broju rukopisa na papiru“. Početkom 17. stoljeća Codices Flaciani dospjeli su pod nerazjašnjenim okolnostima u Helmstedt, prije čega su već možda kraće vrijeme boravili u Wolfenbüttelu. Odabir Helmstedta ne čudi, budući da je tamošnja sveučilišna biblioteka bila veoma prirasla srcu vojvode Heinricha Juliusa kao zaklada njegova oca, no tek je vojvodin sin doista predao Vlačićevu knjižnicu Sveučilištu u Helmstedtu. Ondje je ostala sve do njegova zatvaranja 1809./10., kada je zajedno s ostatkom helmstedtske knjižnice vraćena u Wolfenbüttel. Danas se ondje čuva u sklopu Herzog-August-Bibliothek.

Glavna moderna izdanja Katalog svjedoka istine, koji su se prije našeg vremena opirali rimskom papi i zabludama papinstva te pismeno iznosili borbene misli, odabrana poglavlja preveo Vinko Vitezica, prir. Veljko Gortan, predgovor napisao Mijo Mirković. Zagreb: JAZU, 1960. La Clé des Écritures. Clavis Scripturae Sacrae (1567). Partie II, Traité 1: De ratione cognoscendi sacras literas. De la connaissance des saintes Écritures, prev. i prir. Philippe Büttgen i Denis Thouard. Villeneuve d’Ascq: Presses universitaires du Septentrion, 2020. „Spis protiv papina primata“, prev. Dubravko Furlan, Kairos: Evanđeoski teološki časopis 3/1 (2009.), str. 137-171. Izbor iz literature 500 godina Flaciusa. Zbornik radova s Međunarodnog znanstveno-stručnog skupa održanog 26.-27. studenoga 2020. u Puli, ur. Maja Ćutić Gorup, Nataša Urošević i Marina Schumann. Pula: Sveučilište Jurja Dobrile u Puli, 2022. Bollbuck, Harald, ur. Historische Methode und Arbeitstechnik der Magdeburger Zenturien. Edition ausgewählter Dokumente. Wolfenbüttel: Herzog August Bibliothek, 2012. http://diglib.hab.de/wdb.php?dir=edoc/ed000086. ________. „Zwischen Bücherrettung und Handschriftenfledderei: die Bibliothek des Matthias Flacius Illyricus und seine Sammlungspraxis“, Sachsen und Anhalt 37 (2025.), str. 119-144. Catalogus und Centurien: Interdisziplinäre Studien zu Matthias Flacius und den Magdeburger Centurien, ur. Arno Mentzel-Reuters i Martina Hartmann. Tübingen: Mohr Siebeck, 2008. Die Magdeburger Centurien, 2 sv., ur. Eckhart W. Peters. Dössel, Saalkreis: Janos Stekovics, 2007. Diener, Ronald. The Magdeburg Centuries. Diss. Cambridge, MA: Harvard University, 1978. Flacius in Regensburg: Studien zum Wirken von Matthias Flacius Illyricus in seiner Regensburger Zeit 1562 bis 1566, ur. Klaus Fitschen, Nicole Grochowina i Oliver Schuegraf. Gütersloh: Gütersloher Verlagshaus, 2025. Frank, Christina Beatrice Melanie. Untersuchungen zum Catalogus testium veritatis des Matthias Flacius Illyricus. Diss. Tübingen, 1990. Haikola, Lauri. Gesetz und Evangelium bei Matthias Flacius Illyricus: Eine Untersuchung zur lutherischen Theologie vor der Konkordienformel. Lund: CWK Gleerup, 1952. Hartmann, Martina. Humanismus und Kirchenkritik. Matthias Flacius Illyricus als Erforscher des Mittelalters. Stuttgart: Jan Thorbecke Verlag, 2001. ________. Theologian of Sin and Grace: The Process of Radicalization in the Theology of Matthias Flacius Illyricus. Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht, 2014. Hrvatsko izdanje: Teološka biografija Matije Vlačića Ilirika: proces radikalizacije u Flaciusovoj misli, prev. Marina Schumann. Zagreb: Teološki fakultet „Matija Vlačić Ilirik“, 2021. Kaufmann, Thomas, Das Ende der Reformation. Magdeburgs „Herrgotts Kanzlei“ (1548-1551/2). Tübingen: Mohr Siebeck, 2003. Keller, Rudolf. Der Schlüssel zur Schrift. Die Lehre vom Wort Gottes bei Matthias Flacius Illyricus. Hannover: Lutherisches Verlagshaus, 1984. Kordić, Ivan. Hermeneutika Matije Vlačića Ilirika. Zagreb: August Šenoa, 1992. Luciani, Tomaso. Mattia Flacio Istriano di Albona. Pula: Tipografia G. Seraschin, 1869. Massner, Joachim. Kirchliche Überlieferung und Autorität im Flaciuskreis. Berlin i Hamburg: Luterisches Verlagshaus, 1964. Matija Vlačić Ilirik: Zbornik radova s međunarodnog znanstvenog skupa „Matija Vlačić Ilirik“, Labin, 20.-21. travnja 2001. godine, ur. Stanko Jambrek. Labin: Grad Labin, 2004. Matija Vlačić Ilirik II: Zbornik radova s Drugog međunarodnog simpozija o Matiji Vlačiću Iliriku, Labin, 2006., ur. Marina Miladinov. Labin: Grad Labin, 2008. Matija Vlačić Ilirik III: Zbornik radova s Trećeg međunarodnog simpozija o Matiji Vlačiću Iliriku, Labin, 2010., ur. Marina Miladinov u suradnji s Lukom Ilićem. Labin: Grad Labin, 2012. Matthias Flacius Illyricus. Biographische Kontexte, theologische Wirkungen, historische Rezeption, ur. von Irene Dingel, Johannes Hund, and Luka Ilić. Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht, 2019. Mentzel-Reuters, Arno and  Martina Hartmann (ur.). Catalogus und Centurien. Interdisziplinäre Studien zu Matthias Flacius und den Magdeburger Centurien. Tubingen: Mohr Siebeck, 2008. Miladinov [Schumann], Marina. “Reformacijski spisi kao hagiografski izvori: Matija Vlačić Ilirik i Petar Pavao Vergerije ml.” U: Hagiologija: Kultovi u kontekstu, ur. Ana Marinković i Trpimir Vedriš, str. 59-76. Zagreb: Leykam International, 2008. ________. “Vlačić i husitsko nasljeđe: Confessio Waldensium iz 1558. godine (I. Povijesni kontekst)”, Loci Communes 1 (2009.), 7-21. Mirković, Mijo. „Magdeburške centurije“, Radovi JAZU 8 (1955.), 5-74. ________. Matija Vlačić Ilirik, 2 sv. Pula i Rijeka: Čakavski sabor – Istarska naklada i Liburnia, 1980. Olson K, Oliver. Matthias Flacius and the Survival of Luther’s Reform. Wiesbaden: Harrassowitz Verlag, 2002. Hrvatsko izdanje: Matija Vlačić i opstanak Lutherove reforme, prev. Ljubinka Jambrek. Zagreb: Bogoslovni institut, 2010. Preger, Wilhelm. Matthias Flacius Illyricus und seine Zeit. 2 sv. Erlangen: T. Bläsing, 1859-1861. Pretisak Hildesheim: Georg Olms i Nieuwkoop: B. de Graaf, 1964. ________, ur. Die Anfänge der reformatorischen Geschichtsschreibung: Melanchthon, Sleidan, Flacius und die Magdeburger Zenturien. Gütersloh: Gerd Mohn, 1966. ________. Die Entstehung der Magdeburger Zenturien. Ein Beitrag zur Geschichte der Methodе. Gütersloh: Gerd Mohn, 1966. Schumann [Miladinov], Marina. Matija Vlačić Ilirik: Historiograf s predumišljajem. Zagreb: Teološki fakultet „Matija Vlačić Ilirik“, 2017. Twesten, August Detlev. Matthias Flacius Illyricus, eine Vorlesung. Mit autobiographischen Beilagen und einer Abhandlung über Melanchthons Verhalten zum Interim von Hermann Rossel. Berlin: G. Bethge, 1844. Vestigia Flaciana. 500 godina Matije Vlačića Ilirika, ur. Luka Boršić, Luka Ilić, Marina Schumann i Ivana Skuhala Karasman. Zagreb: Institut za filozofiju, 2025. Waschbüsch, Andreas. Alter Melanchthon: Muster theologischer Autoritätsstiftung bei Matthias Flacius Illyricus. Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht, 2008.