Andreas Karlstadt

Karlstadt, 1486. – Basel, 24. prosinca 1541.

Andreas Karlstadt

Karlstadt, 1486. – Basel, 24. prosinca 1541.

Andreas Karlstadt

Sadržaj

Uvod i podrijetlo

Andreas Rudolff Bodenstein, poznat kao Karlstadt (lat. Carolstadius; rođen 1486. u Karlstadtu, umro 24. prosinca 1541. u Baselu), bio je njemački teolog, u početku katolički svećenik i sveučilišni profesor, a zatim jedan od ključnih reformatora 16. stoljeća, iako često osporavan zbog Lutherove osude njegovih ideja kao „zanesenjaštva“.

Potjecao je iz rane građanske elite svoga grada. Njegovim ocem smatra se würzburški podrumar Peter (Rudolff) Bodenstein, zabilježen 1481. kao gradski načelnik; obitelj je oko 1480. stanovala na trgu u Karlstadtu u kući würzburškoga kaptola. Spominje se barem jedna sestra, a kao braća se navode nürnberški pravnik i savjetnik vijeća Leonhard Bodenstein († 1549.) te Michael, pekar u Wittenbergu nakon 1517.

Školovanje i akademska karijera

Rano je započeo sa školovanjem: vjerojatno je najprije polazio mjesnu latinsku školu, a već 1499., s trinaest godina, upisao je Sveučilište u Erfurtu. Godine 1502. položio je prvi ispit, a 1503. kao baccalaureus napušta Erfurt i prelazi na Sveučilište u Kölnu, gdje se sustavno upoznaje s naukom Tome Akvinskoga. Odande 1505. odlazi na novoosnovanu visoku školu Leucorea u Wittenbergu. Crkvenu karijeru nastavlja svećeničkim ređenjem 1510. i doktoratom teologije krajem iste godine.

Na putu u rodni grad 1511. godine, nakon posjeta sestri u Eußenheimu, napali su ga drumski razbojnici i teško ranili. Iz toga događaja proizišao je zavjet da će hodočastiti u Rim (ispunit će ga 1515./16.). Nakon oporavka u Karlstadtu ondje je i služio prvu misu.

Od 1511. u Wittenbergu predaje na Teološkom fakultetu; s katedrom je bio vezan i arhiđakonat pri zbornoj crkvi Svih svetih (Schlosskirche). Više je puta bio na vodećim sveučilišnim položajima. Kao dekan 1512. promovira Martina Luthera u doktora teologije i paralelno se dalje obrazuje na području prava. Premda mu je arhiđakonat jamčio dobar prihod, opterećenje misama i bogoslužjima kosilo se s njegovim akademskim ambicijama. Izborni knez Friedrich III. odobrava mu četveromjesečni dopust kako bi otputovao u Italiju, gdje Karlstadt ispunjava hodočasnički zavjet, doktorira u Sieni iuris utriusque i radi u Rimu kao pisar pri Kuriji. Boravak, međutim, znatno produljuje pa dolazi u sukob s knezom i tek pod prijetnjom uhićenja kreće natrag.

Suradnja i sukob s Lutherom

U siječnju 1517. putuje usred zime u Leipzig kako bi nabavio izdanje Augustina pomoću kojega je namjeravao opovrgnuti Lutherovu kritiku skolastičke teologije. Umjesto toga, Lutherovi ga argumenti uvjeravaju, a iz rasprave izrasta i osobno prijateljstvo. Dana 26. travnja 1517. objavljuje 151 zaključak o naravi, zakonu i milosti (Hunderteinundfünfzig Schlussfolgerungen über Natur, Gesetz und Gnade), oštar napad na skolastiku i oslanjanje na aristotelovsku metafiziku, s jasnim augustinskim naglascima na milosti i ljudskoj volji te s već vidljivim strogo biblijskim usmjerenjem. Godine 1518. u Apologetskim zaključcima (Apologeticae conclusiones) otvara polemiku s Johannesom Eckom, posebice o odnosu ljudske volje i Božje milosti. Ljeti 1519. se Karlstadt i Luther, uz Philippa Melanchthona, sučeljavaju s Eckom u Leipziškoj disputaciji, gdje se uz oprost raspravlja o papinskom primatu te o volji i milosti. Karlstadt se drži teme opravdanja, suzdržavajući se oko pitanja papinskog autoriteta.
Papinskom bulom Exsurge Domine (15. lipnja 1520.) prijeti se izopćenjem Lutheru i njegovim pristašama, poimence i Karlstadtu, a izopćenje se provodi bulom Decet Romanum Pontificem (3. siječnja 1521.). Iste godine propadaju i Karlstadtove nade da postane prepošt pri crkvi Svih svetih, jer na to mjesto dolazi Justus Jonas. Na poziv kralja Kristijana II. kratko boravi u Kopenhagenu, ali se već u lipnju 1521. vraća u Wittenberg.

Reformacijsko djelovanje i progonstvo

Dok se Luther skrivao u tvrđavi Wartburg (svibanj 1521. – ožujak 1522.), Karlstadt je postao vodećim protagonistom wittenberške reformacije. Gradsko vijeće i Melanchthon ne pružaju znatan otpor struji promjena te koncem 1521. Karlstadt čak Melanchthona poziva na oprez (primjerice oko ukidanja privatnih misa). U sakramentalnoj teologiji tada je još blizak Lutheru i priznaje stvarnu Kristovu prisutnost u objema prilikama. No ubrzo kreće mnogo dalje u praktičnim reformama: sustavno radikalizira bogoslužje, ukida misu, uklanja slike, orgulje i crkvenu glazbu, privatnu ispovijed i posredničku ulogu svećenstva, zastupajući pričest pod objema prilikama i laički kalež.

Na Božić 1521. Karlstadt služi prvo javno bogoslužje na njemačkom jeziku, i to u svjetovnom odijelu i uz dijeljenje kruha i kaleža vjernicima bez prethodne ispovijedi. U veljači 1522. izbijaju neredi oko uklanjanja slika iz crkava. U znak raskida s celibatom ženi Annu von Mochau (19. siječnja 1522.). Obitelj je, koliko je poznato, imala sedmero djece.

Po povratku u Wittenberg u ožujku 1522. Luther u svojim poznatim Invocavit propovijedima zauzdava radikalne novotarije: kritizira Karlstadta što nije mario za „slabe” i nameće mu zabranu propovijedanja te cenzuru i zapljenu spisa preko sveučilišta, vraća stare oblike bogoslužja. Razočaran, Karlstadt napušta sveučilište i Wittenberg te se povlači na posjed kod Wörlitza, živeći od poljodjelstva, a u Wittenbergu mu je objavljivanje zabranjeno. Krajem 1523. do proljeća 1524. koristi tiskaru u Jeni za objavljivanje polemičkih spisa koji su vidno bili rezultat čitanja Erazma, Zwinglija i drugih autora izvan wittenberške reformacije. U Orlamündeu provodi svoje zamisli: propovijedi na njemačkom, prevođenje psalama s hebrejskog, pojačano uvrštavanje Staroga zavjeta i intenzivnije uključivanje žena u crkveni život. Vijesti o njegovu djelovanju stižu do Wittenberga, pri čemu je osobito sporno bilo njegovo izbjegavanje nametnute cenzure, ali i odbijanje krštenja djece, kao i navodna povezanost s Thomasom Müntzerom, iako je Karlstadt odbacivao svako nasilno djelovanje.

U ljeto 1524., tijekom Lutherove vizitacije Tiringije, dolazi do dviju disputacija u Jeni i Orlamündeu. Luther javno uklanja Karlstadta iz crkve, a sukob se prenosi na zajednicu: samosvjesni seljaci inzistiraju na pravu izbora župnika, uklanjanju slika i „unutarnjem mističnom” spoznaju istine. Luther odlazi u otvorenom sukobu sa „zanesenjacima”, koji u njemu vide izdajnika evanđelja. Dana 18. rujna 1524. Karlstadt biva protjeran iz Izborne Saske.

Slijedi put progonstva: Karlstadt odlazi u Rothenburg ob der Tauber, gdje ga prijatelji primaju s obitelji, a zatim u Zürich i Basel, gdje je u međuvremenu davao tiskati spise u kojima kritizira Luthera i odbacuje Kristovu stvarnu prisutnost u euharistiji. Autor je vjerojatno i jednog spisa protiv krštenja djece, koji je morao objaviti anonimno.

Zatim se vraća u Rothenburg, gdje nastavlja pisati protiv Luthera, a u metežu Seljačkog rata jedva izbjegava smrt od ruke jednog seljačkog vođe, budući da se javno protivio oružanoj pobuni, pozivajući seljake da polože oružje i pregovaraju.
Iste godine vraća se u rodni Karlstadt, potom u Frankfurt na Majni. Obitelj živi u velikoj oskudici i njegova žena traži Lutherovu pomoć da obitelj dobije dopuštenje povratka u Sasku.

Izborni knez Johann Postojani napokon dopušta povratak uz uvjet da se Karlstadt izrijekom ogradi od pobune. No situacija se pogoršala kada je u javnost izašla njegova prepiska s Kasparom Schwenckfeldom; izbjegavajući sankcije, početkom 1529. Karlstadt potajice zauvijek napušta Sasku.

Posljednje godine i smrt

Put ga vodi na sjever: Melchior Hoffmann poziva ga u Holstein da mu pomogne protiv luterana i pokušava mu osigurati sudjelovanje u flensburškoj raspravi. Umjesto toga, obojica bivaju protjerana kao „sakramentarci”. Preko Kiela odlazi s Hoffmannom u istočnu Friziju, gdje je osam mjeseci djelovao kao putujući propovjednik dok nije protjeran, nakon čega odlazi u Strasbourg, gdje se susreće s obitelji, ali mu je savjetovano da preseli u Švicarsku. Preko Basela stiže u Zürich, gdje najprije djeluje kao đakon bolnice, a 1531. preuzima župu u Altstättenu (današnji kanton St. Gallen), no nakon poraza reformacijskih kantona u Drugom kappelskom ratu mora odstupiti. Zatim djeluje kao propovjednik i dušobrižnik u Zürichu, a drži i predavanja iz rimskog prava. Na preporuku Heinricha Bullingera 1534. postaje profesorom i župnikom crkve sv. Petra u Baselu, gdje također predaje Stari zavjet, hebrejski i civilno pravo na sveučilištu, a od 1537. je njegov rektor. Ponovo uvodi disputacije, a istaknuta je ličnost i u crkvenom životu grada. Spor u koji dolazi s kolegama zbog zalaganja za daljnje sveučilišne reforme nije se još razriješio kada Karlstadt na Badnjak 1541. umire od kuge.
Glavna moderna izdanja Kritische Gesamtausgabe der Schriften und Briefe Andreas Bodensteins von Karlstadt, ur. Thomas Kaufmann, http://diglib.hab.de/edoc/ed000216/start.htm (projekt u tijeku). The Essential Carlstadt: Fifteen Tracts by Andreas Bodenstein (Carlstadt) from Karlstadt, prev. i prir. Edward J. Furcha, Edward J. Waterloo, ON i Scottdale, PA:  Herald Press, 1995. The Eucharistic Pamphlets of Andreas Bodenstein von Karlstadt, prev. i prir. Amy Nelson Burnett. Kirksville, MI: Truman State University Press, 2011. Izbor iz stručne literature Andreas Bodenstein von Karlstadt 1480-1541. Festschrift der Stadt Karlstadt zum Jubiläumsjahr 1980, ur. Wolfgang Merklein. Karlstadt: Stadt Karlstadt, 1980. Barge, Hermann. Andreas Bodenstein von Karlstadt, 2 sv. Leipzig: Brandstetter, 1905. Pretisak: Nieuwkoop: De Graff, 1968. Bubenheimer, Ulrich. Consonantia Theologiae et Iurisprudentiae – Andreas Bodenstein von Karlstadt als Theologe und Jurist zwischen Scholastik und Reformation. Tübingen: Mohr, 1977. ________. „Andreas Karlstadts und Martin Luthers frühe Reformationsdiplomatie. Thesenanschläge des Jahres 1517, Luthers Asterisci gegen Johannes Eck und Wittenberger antirömische Polemik während des Augsburger Reichtages 1518“, Ebernburg-Hefte 52 (2018.), str. 31-68. Burnett, Amy Nelson. Karlstadt and the Origins of the Eucharistic Controversy: A Study in the Circulation of Ideas, Oxford: Oxford University Press, 2011. Die Leipziger Disputation 1519, sv. 1: Leipziger Arbeitsgespräch zur Reformation, ur. Markus Hein i Armin Kohnle. Leipzig: Evangelische Verlagsanstalt, 2011. Freys, Ernst i Hermann Barge. Verzeichnis der gedruckten Schriften des Andreas Bodenstein von Karlstadt. Leipzig: Harrasowitz, 1904. Fuchs, Gerhard. „Karlstadts radikal-reformatorisches Wirken und seine Stellung zwischen Müntzer und Luther“, Wissenschaftliche Zeitschrift der Martin-Luther-Universität 3 (1954.), str. 523-551. Hase, Eduard Friedrich. „Karlstadt in Orlamünda“, Mittheilungen der Geschichts- und Alterthumsforschenden Gesellschaft des Osterlandes 4/1 (1858.), str. 42-125. Hasse, Hans-Peter. „Zum Aufenthalt Karlstadts in Zürich (1530-1534). Ein Beitrag zum 450. Todestag des Reformators“, Zwingliana 18 (1991.), str. 366-389. Joestel, Volkmar. Ostthüringen und Karlstadt. Soziale Bewegung und Reformation im mittleren Saaletal am Vorabend des Bauernkrieges (1522-1524). Berlin: Schelzky und Jeep, 1996. Kotabe, Shinichi. Das Laienbild Andreas Bodensteins von Karlstadt in den Jahren 1516-1524, doktorska disertacija. Sveučilište u Münchenu, 2005. Kriechbaum, Friedel. Die Grundzüge der Theologie Karlstadts. Eine systematische Studie zur Erhellung der Theologie Andreas von Karlstadts (eigentlich Andreas Bodenstein 1480-1541), aus seinen eigenen Schriften entwickelt, Hamburg: H. Reich, 1967. Kruse, Jens-Martin. „Karlstadt als Wittenberger Theologe. Überlegungen zu einer pluralen Darstellungsweise der frühen Reformation“, Mennonitische Geschichtsblätter 57 (2000.), str. 7-30. Köhler, Johann Friedrich. „Andreas Bodensteins von Karlstadt Leben, Meinungen und Schicksale“, Beyträge zur Ergänzung der deutschen Litteratur und Kunstgeschichte (1792.), str. 1-161. Leroux, Neil R. „Karlstadt’s Christag Predig: Prophetic Rhetoric in an ‘Evangelical’ Mass“, Church History 72/1 (2003.), str. 102-137. ________. „In the Christian City of Wittenberg. Karlstadt’s Tract on Images and Begging“, The Sixteenth Century Journal 34/1 (2003.), str. 73-105. ________. „Why not now? Karlstadt’s ‘Whether we should proceed slowly and avoid offending the weak in matters that concern God’s will’ (1524)“, Reformation and Renaissance Review 13 (2011.), str. 33-62. Lindberg, Carter. „’There Should Be No Beggars Among Christians’. Karlstadt, Luther, and the Origins of Protestant Poor Relief“, Church History 46/3 (1977.), str. 313-334. Müsing, Hans-Werner. „Karlstadt und die Entstehung der Straßburger Täufergemeinde“, u: The Origins and Characteristics of Anabaptism. Les Débuts et les caractéristiques de l’Anabaptisme. Proceedings of the colloquium organized by the Faculty of Protestant Theology of Strasbourg. Actes du colloque organisé par la Faculté de Théologie Protestante de Strasbourg (20-22 February/Février 1975), ur. Marc Lienhard, str. 169-195. Haag: Springer, 1977. Pater, Calvin Augustine. Karlstadt as the Father of the Anabaptist Movements. Toronto: University of Toronto Press, 1984. Querdenker der Reformation. Andreas Bodenstein von Karlstadt und seine frühe Wirkung, ur. Ulrich Bubenheimer i Stefan Oehmig. Würzburg: Religion Kultur Verlag, 2001. Roper, Lyndal i Jennifer Spinks. „Karlstadt’s Wagen. The First Visual Propaganda for the Reformation“, Art History 40/2 (2017.), str. 256-285. Schuder, Rosemarie. „Ich kenne den Teufel!“ Martin Luther und sein Doktorvater Andreas Bodenstein aus Karlstadt. Guben: Niederlausitzer Verlag, 2016. Sider, Ronald J. Andreas Bodenstein von Karlstadt: The Development of His Thought, 1517-1525. Leiden: Brill, 1974. ________. Karlstadt’s Battle with Luther: Documents in a Liberal-Radical Debate. Philadelphia, PA: Fortress Press, 1978. Wähler, Martin. Die Einführung der Reformation in Orlamünde. Zugleich ein Beitrag zum Verständnis von Karlstadts Verhältnis zu Luther, Erfurt: Villaret, 1918. Wetzel, Richard. „Melanchthon und Karlstadt im Spiegel von Melanchthons Briefwechsel“, u: Andreas Bodenstein von Karlstadt (1486-1541). Ein Theologe der frühen Reformation. Beiträge eines Arbeitsgesprächs vom 24.-25. November 1995 in Wittenberg, ur. Sigrid Looß i Markus Matthias, str. 159-222. Lutherstadt Wittenberg: Der Kastanien Verlag, 1998. Zorzin, Alejandro. Karlstadt als Flugschriftenautor. Göttingen: Vandenhoeck und Ruprecht, 1990. ________. „Karlstadts Verhältnis zur Anwendung physischer Gewalt (1520-1524) und seine Absage an Müntzers Defensivbündnis“, u: Umstrittene Empörung. Zur Gewaltfrage in der frühen Reformation. Studien zu Thomas Müntzer, Andreas Karlstadt, Hans Hut, Philipp Melanchthon und Martin Luther. Hans-Jürgen Goertz zum 80. Geburtstag, ur. Thomas T. Müller, str. 57-88. Mühlhausen: Thomas Müntzer Gesellschaft, 2017.